Friday, June 15, 2012

yang mana anda?

hai sayang. keke
tajuk macam best je kan.orait kat sini ada pilihan sama ada anda ini orangnya yang reaktif or proaktif.

orang reaktif.
orang yang sering tersentap dengan stimulus yang berlaku di sekitarnya.minda sentap lebih menguasai minda fikir.cara berfikir adalah dengan menggunakan perasaan..contoh:kau ni kena belajar lebih lagi...(oh jadi selama ni kau ingat aku belajar sikitlah)
fahamilah sebenarnya bukan lah seluruh maksud kata lawan itu yang mahu ditujukan.lebih tak sememangnya sedikit,tapi mungkin kurang...setuju?

orang reaktif juga sering berubah mengikut keadaan dan kondisi sekeliling.tiada pendirian dan nilai yang teguh.kadang kala mereka ini boleh berubah serta merta!

mereka juga sering menyalahkan keadaan atas perilaku mereka.jika keadaan menurut apa yang dia senangi maka dia gembira,dan sebaliknya jika keadaan itu tidak mengikut apa yang disukai dia akan menyalahkan keadaan tersebut,jika gagal.

antara ayat yang gemar diucap adalah:
tiada apa yang dapat saya lakukan
memang sudah begitulah saya
saya terpaksa melakukan itu
seandainya saja

dan kebanyakan manusia biasa adalah reaktif,mudah melatah dengan perubahan.

kontra itu cantik kan ?

orang proaktif.
mereka juga tersentap dengan stimulus namun berusaha untuk menilai dengan minda fikir yang jelas.menjadikan prinsip sebagai tunjang utama.

tidak menyalahkan keadaan,namun respon yang diberikan secara sedar atau tidak.nilaian yang dibuat adalah hasil pemikiran cermat,penghayatan yang tinggi namun tidak ditunjukkan semua itu dengan jelas.mereka lebih banyak berfikir sendiri berbanding menjaja kisah pada orang lain yang kadang kala pada fikirannya tidak mampu untuk menyelesaikan masalah,hanya kelegaan yang sementara.

antara ayat yang gemar diucapkan adalah:
mari kita lihat alternatif yang kita miliki
kita akan pilih pendekatan yang berbeza
saya akan memilih respons yang sesuai
saya akan...

sedikit orang yang mempunyai sifat ini.

aduh rasa macam kena sepuk.
p/s:kesimpulannya,jadi yang manakah anda?

No comments:

Post a Comment